Terabai Kenyalang

Sunday, July 25, 2010

Ulasan Cerpen : SUDAH TAKDIRNYA Karya Farhazida Bte Mokhtar

Sumber : Utusan Borneo : Ruangan Sastera & Budaya ( 25 Julai 2010 /Ahad)

Cerpen “Sudah TakdirNya (ST)” karya Farhazida Bte Mukhtar cuba mengetenggahkan tema 1 Malaysia. Dimana pembawaan watak Maria dan Romy yang berlainan agama cuba disatukan hidup dalam satu bumbung. Walau bagaimanapun hasrat kedua watak tersebut untuk berhubung pada mulanya mendapat tentangan daripada ibu Maria. Melalui cerpen ST ini pengarang sebenarnya cuba mengkritik sikap golongan ibu bapa yang masih berfikiran tertutup dan belum menerima sepenuhnya ideologi 1 Malaysia yang disarankan oleh Perdana Menteri(PM) kita iaitu Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Dewasa ini, golongan muda di Malaysia sangat bersetuju dengan konsep 1 Malaysia yang dibawa oleh PM. Namun sejauh mana amalan ataupun pengisian 1 Malaysia tersebut diamalkan adalah masih samar ataupu masih di awang-awangan lagi. Puncanya adalah disebabkan keterbatasan nilai-nilai agama dan kepercayaan masyarakat di negara ini. Walau pun ideologi 1 Malaysia diterima sepenuhnya oleh kita namun kita harus sedar bahawa tidak mungkin kita harus meninggalkan kepercayaan kita demi mengikut kata hati. Hal ini yang cuba dilukis dan dilakar pengarang dalam cerpennya.

Walau bagaimanapun, pada pandangan sudut lain. Pelanggaran-pelanggaran tersebut tetap juga akan dilakukan oleh segelintir indivu demi kepentingan sendiri tanpa memikirkan akibatnya di akhirat. Misalnya pengarang menyetuh mengenai keputusan yang dibuat oleh Mak Su yang berkahwin dengan teman lelakinya yang berasal dari Brazil. Manakala watak Romy sanggup meninggalkan Tuhannya kerana lebih mneyintai Maria melebihi segalanya. Kedua-dua manusia ini sebenarnya mengalami kerugianya kerana tidak setia kepada agama asal masing masing. Pengarang sebenarnya membangkitkan isu ini supaya mengingatkan masyarakat mengenai kenyataan hidup yang menunggu di hadapan dan sentiasa berwaspada supaya jangan mudah berubah mengikut selera sendiri dalam membuat sesuatu keputusan.

Pengarang cerpen mahu mnegkritik persepsi dan amalan watak ibu Maria yang sangat kuno. Ibu Maria tidak membenarkan Maria bersahabat dengan Romy disebabkan mereka berlainan agama dan bangsa. Sedangkan dalam agama asal Romy iaiatu agama Kristian tidak pernah melarang mereka berkawan dengan sesiapa sahaja. Hal ini amat bertentangan dengan amalan dan tingkah laku kepercayaan Maria. Hanya Maria sahaja yang berani keluar dari kepompong tersebut. Jiwa Maria tak sama dengan pemikiran dan kehendak Ibunya. Perwatakan Maria dalam cerpen tersebut adalah melawan arus.

Kemuncak cerpen ST tersebutnya, akhirnya Maria berjaya juga berkahwin dengan Romy yang sangat dicintainya. Maria percaya semua yang berlaku sudah ditetapkan takdir walaupun amat terlarang oleh Ibunya. Kini dunia semakin berubah, baik dari aspek kehidupan maupun yang bukan hidup. Segalanya kian berubah. Kita seharusnya bersedia kerana tanda-tanda kedatangan Tuhan Yesus untuk kedua kalinya semakin dekat.

Romy sebenarnya cuba menyelamatkan Maria untuk terus hidup. Setelah berkahwin dengan Romy, Maria berasa sangat beruntung dan bertuah kerana Tuhan telah menghantar seorang hambanya untuk memperisterikan dan membimbing Maria mengharungi liku-liku kehidupan di dunia. Restu kedua-dua belah ibunya mereka menyebabkan terpancar kebahagian di dalam rumah tangga dua remaja yang saling menyintai antara satu sama lain ini iaitu Romy dan Maria.

No comments:

Post a Comment