Terabai Kenyalang

Sunday, July 25, 2010

Ulasan Cerpen : SUDAH TAKDIRNYA Karya Farhazida Bte Mokhtar

Sumber : Utusan Borneo : Ruangan Sastera & Budaya ( 25 Julai 2010 /Ahad)

Cerpen “Sudah TakdirNya (ST)” karya Farhazida Bte Mukhtar cuba mengetenggahkan tema 1 Malaysia. Dimana pembawaan watak Maria dan Romy yang berlainan agama cuba disatukan hidup dalam satu bumbung. Walau bagaimanapun hasrat kedua watak tersebut untuk berhubung pada mulanya mendapat tentangan daripada ibu Maria. Melalui cerpen ST ini pengarang sebenarnya cuba mengkritik sikap golongan ibu bapa yang masih berfikiran tertutup dan belum menerima sepenuhnya ideologi 1 Malaysia yang disarankan oleh Perdana Menteri(PM) kita iaitu Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Dewasa ini, golongan muda di Malaysia sangat bersetuju dengan konsep 1 Malaysia yang dibawa oleh PM. Namun sejauh mana amalan ataupun pengisian 1 Malaysia tersebut diamalkan adalah masih samar ataupu masih di awang-awangan lagi. Puncanya adalah disebabkan keterbatasan nilai-nilai agama dan kepercayaan masyarakat di negara ini. Walau pun ideologi 1 Malaysia diterima sepenuhnya oleh kita namun kita harus sedar bahawa tidak mungkin kita harus meninggalkan kepercayaan kita demi mengikut kata hati. Hal ini yang cuba dilukis dan dilakar pengarang dalam cerpennya.

Walau bagaimanapun, pada pandangan sudut lain. Pelanggaran-pelanggaran tersebut tetap juga akan dilakukan oleh segelintir indivu demi kepentingan sendiri tanpa memikirkan akibatnya di akhirat. Misalnya pengarang menyetuh mengenai keputusan yang dibuat oleh Mak Su yang berkahwin dengan teman lelakinya yang berasal dari Brazil. Manakala watak Romy sanggup meninggalkan Tuhannya kerana lebih mneyintai Maria melebihi segalanya. Kedua-dua manusia ini sebenarnya mengalami kerugianya kerana tidak setia kepada agama asal masing masing. Pengarang sebenarnya membangkitkan isu ini supaya mengingatkan masyarakat mengenai kenyataan hidup yang menunggu di hadapan dan sentiasa berwaspada supaya jangan mudah berubah mengikut selera sendiri dalam membuat sesuatu keputusan.

Pengarang cerpen mahu mnegkritik persepsi dan amalan watak ibu Maria yang sangat kuno. Ibu Maria tidak membenarkan Maria bersahabat dengan Romy disebabkan mereka berlainan agama dan bangsa. Sedangkan dalam agama asal Romy iaiatu agama Kristian tidak pernah melarang mereka berkawan dengan sesiapa sahaja. Hal ini amat bertentangan dengan amalan dan tingkah laku kepercayaan Maria. Hanya Maria sahaja yang berani keluar dari kepompong tersebut. Jiwa Maria tak sama dengan pemikiran dan kehendak Ibunya. Perwatakan Maria dalam cerpen tersebut adalah melawan arus.

Kemuncak cerpen ST tersebutnya, akhirnya Maria berjaya juga berkahwin dengan Romy yang sangat dicintainya. Maria percaya semua yang berlaku sudah ditetapkan takdir walaupun amat terlarang oleh Ibunya. Kini dunia semakin berubah, baik dari aspek kehidupan maupun yang bukan hidup. Segalanya kian berubah. Kita seharusnya bersedia kerana tanda-tanda kedatangan Tuhan Yesus untuk kedua kalinya semakin dekat.

Romy sebenarnya cuba menyelamatkan Maria untuk terus hidup. Setelah berkahwin dengan Romy, Maria berasa sangat beruntung dan bertuah kerana Tuhan telah menghantar seorang hambanya untuk memperisterikan dan membimbing Maria mengharungi liku-liku kehidupan di dunia. Restu kedua-dua belah ibunya mereka menyebabkan terpancar kebahagian di dalam rumah tangga dua remaja yang saling menyintai antara satu sama lain ini iaitu Romy dan Maria.

Monday, July 19, 2010

Ulasan Cerpen : SEGALANYA BERUBAH

Agi Idup Agi Ngelaban: Ulasan Cerpen : SEGALANYA BERUBAH: "Ulasan Cerpen : SEGALANYA BERUBAH karya Zairul Azurin Mohd. Zain Utusan Borneo : 23 Mei 2010 Cerpen hasil nukilan Zairul Azurin Mohd. Zain ..."

ESEI : SUMBANGAN SHAHNON AHMAD DALAM MENGANGKAT ISU KEMISKINAN DALAM NOVEL PILIHAN

Shahnon Ahmad merupakan penerima Anugerah Sastera Negara yang ke-2 pada 9 Oktober 1982, selepas Anugerah Sastera Negara diberikan kepada Kamaludin Muhammad atau nama penanya Keris Mas pada tahun 1981. Anugerah Sastera Negara ini diperkenalkan pada awal tahun 1980-an adalah bertujuan untuk menghargai sumbangan para penulis tanah air dalam menghasilkan karya-karya kreatif mereka. Shahnon Ahmad telah dilabelkan sebagai “Anak Kreatif Malaysia Merdeka” semasa menerima anugerah tersebut. Antara novel-novel yang dihasilkan oleh Shahnon Ahmad yang sedikit sebanyak menyentuh isu-isu kemiskinan seperti Rentong, Seluang Menodak Baung, Ranjau Sepanjang Jalan , Patriach, Srengenge , Kemelut , Tunggil –tunggul Gerigis, Detik-Detik Diri Di Daerah Daif.

Menurut Mohd. Yusof Hasan (1990 : 1) Sasterawan Negara yang ke-2 ini, dilahirkan pada 13 Januari 1933 di Kampung Derdap, Sik, Kedah. Pengaruh daripada latar kehidupan beliau yang berasal dari kampung, sedikit sebanyak mempengaruhi Shahnon Ahmad dalam menghasilkan karya-karya kreatifnya dari segi idea yang berkaitan dengan isu kemiskinan dalam kalangan masyarakat desa khususnya. Sebagai contoh dalam novel pilihan menurut Ismail Hussien ( 2005 : 24 ) Novelnya yang bertajuk Seluang Menodak Baung timbul daripada kegelisahan rakyat tani di Kedah pada tahun 70-an. Disini kita melihat keprihatinan Shahnon Ahmad dalam mengangkat isu-isu kemiskinan yang berlaku di tempat-tempat yang berdekatan dengan kawasan tempat beliau tinggal.

Berbalik kepada latar belakang zaman kanak-kanaknya, Shahnon Ahmad hidup sepenuhnya di kampung Banggul Derdap. Shahnon merupakan seorang kanak-kanak yang pendiam, pemalu dan tidak suka bercampur-gaul dengan orang lain. Apa yang sering dilakukannya adalah mengikut ibunya ke sawah. Di situlah dia bermain dengan air sawah, mencari ikan serta menolong ibunya mencabut rumput dan sebagainya. Di belukar-belukar dekat sawah, dia memburu burung-burung dan di sungai serta di sawah dia mencari ikan dengan alat-alat yang direkanya sendiri. Apabila masuk ke sekolah rendah, Shahnon terpaksa menyesuaikan diri dalam suasana persekolahan yang penuh dengan keriuhan, perlumbaan dan cabaran. Hal ini menunjukan pahit manis kehidupan Shahnon yang sejak dari kecil lagi telah dibesarkan dan dididik dengan cara yang serba sederhana dengan hasil padi sawah dan ini telah menyebabkan Shahnon cepat matang berfikir dalam melahirkan idea seperti novel Seluang Menodak Baung yang diterbitkan di Kuala Lumpur oleh Heinemann Educational Books (Asia) Ltd, pada tahun 1978.
Selepas tamat sekolah menengahnya, Shahnon memperlihatkan bakatnya sebagai penulis. Kemunculannya mungkin daripada sebab-sebab peribadi dan alam sekitar yang pernah dilaluinya. Sifatnya yang sensitif mendorongnya menulis kisah-kisah hidup manusia yang berlaku di sekelilingnya. Keadaan keluarganya dan latar belakang hidupnya juga menjadi pendorong yang besar untuk dia menulis terutamanya yang berkaitan dengan isu kemiskinan dalam kalangan masyarakat luar bandar.

Apa yang boleh digambarkan dengan perkataan kemiskian. Kemiskinan adalah keadaan dimana berlaku kekurangan terhadap perkara-perkara yang biasa diperlukan oleh seseorang individu seperti makanan dan minuman, pakaian serta tempat tinggal kerana keperluan ini sangat berkait rapat dengan kualiti hidup manusia. Makna lain kemiskinan juga adalah apabila sesutau tempat itu tidak mempunyai jaringan pendidikan dan pekerjaan yang boleh menjana pendapatan serta meningkatkan taraf hidup sekumpulan masyarakat. Isu kemiskinan merupakan masalah global yang dihadapi oleh kebanyakan negara membangun pada masa sekarang. Istilah kemiskinan ini adalah sangat subjektif dan komparatif, sementara yang lainnya melihatnya dari segi moral dan evalutif dan lain lagi memahaminya dari sudut ilmiah yang telah mapan.

Mengapa persoalan kemiskian yang dipilih oleh Shahnon Ahmad dalam karya kreatifnya. Tema kemiskinan ini sebenarnya sudah sebati dengan kehidupan Shahnon, kerana keluarganya sendiri miskin, sanak saudaranya miskin, murid-murid yang pernah beliau didik semasa memegang jawatan sebagai guru adalah miskin, tambahan juga penuntut-penuntut sangat miskin dan setiap kali berulang-alik dari Pulau Pinang ke Sik itu tidak lain yang dicapainya iaitu hanya kemiskinan sepanjang jalan.

Dalam novel Rentong , Shahnon dilihat cuba menganalisis masyarakat desa yang amat memerlukan pembangunan. Shahnon Ahmad melahirkan simpatinya yang melimpah ruah terhadap perjuangan kaum tani yang miskin di kampungnya sendiri iaitu Banggul Derdap. Kebijaksanaan Shahnon Ahmad mengangkat watak-watak dalam novel tersebut seperti Dogol, Semaun, Pak Senik, Jeha, dan Lahuma. Tujuan Shahnon mengetengahkan konflik jiwa orang kampung ini adalah supaya golongan pemimpin sedar akan kebuntuan dan keperluan masyarakat desa yang terus terpinggi oleh arus pemodenan. Begitu mulianya sikap Shahnon Ahmad kerana melalui karyanya masalah masyarakat kampungnya terungkai dan mendapat perhatian dan simpati oleh pelbagai pihak khususnya pemimpin yang bertanggungjawab pada waktu itu.

Isu kemiskian dalam novel Rentung jelas mengambarkan kesusahan dan kesukaran hidup penduduk kampung yang hanya mengharapkan hasil daripada cucuk tanam mereka. Malahan juga penduduk-penduduk kampung hidup mengahrapkan hidupan ternakan mereka seperti lembu. Dalam novel ini Shahnon Ahmad berkongsi cerita dengan masyarakat bahawa masyarakat desa berhadapan dengan masalah serangan binatang buas seperti harimau. Kisah mengenai seekor harimau yang ganas sering kali menyerang dan makan lembu ternakan penduduk kampung Banggul Derdap.

Pelbagai cara telah dilakukan untuk membunuh harimau tersebut namun tidak berjaya. Hal ini kerana kurangnya kerjasama dalam kalangan masyarakat desa walaupun hidup dalam keadaan miskin dan papa kedana. Penduduk kampung hanya sedar akan kepentingan hidup bekerjasama setelah kematian Dogol akibat diserang oleh harimau yang sangat ganas itu. Mulai saat itu, penduduk kampung Banggul Derdap telah berpakat dan bekerjasama untuk menebus kematian Dogol.

Akhirnya, harimau yang ganas tersebut telah berjaya dibunuh oleh orang kampung. Kehidupan di kampung juga digambarkan oleh Shahnon Ahmad amat sukar untuk bersatu bila ada manusia yang ego dan bersikap tidak mahu bertolak ansur antara satu dengan yang lain. Hal ini ditunjukkan dalam watak Dogol dan Semaun yang sangat sukar unuk bekerjasama dan tidak bertegur sapa antara satu dengan yang lain.

Peranan ketua kampung sebenarnya sangat berat dan besar untuk menjaga ketenteraman dan mengalihkan pemikiran penduduk kampung supaya tidak terus berfikiran jumut. Misalnya watak Pak Senik yang sedaya upaya untuk menjaga keamanan di kampung Banggul Derdap. Novel ini sebenarnya ditujukan Shahnon kepada pembaca dalam kalangan pekerja di Jabatan Hidupan Liar supaya bertindak untuk menangkap harimau ganas yang telah menyerang haiwan ternakan mereka dan mereka sentiasa barada dalam ketakutan sekiranya haiwan liar tersebut tidak ditangkap atau diburu.

Kemiskinan orang kampung yang hidup melarat dan serba kekurangan dari segi tempat tinggal disentuh oleh Shahnon Ahmad dalam novel Rentung. Misalnya digambarkan seperti petikan ini ;
“Malam itu kurang menyenangkan penduduk-penduduk Kampung Banggul Derdap : Terutama kepada mereka yang beratap bocor. Langit hitam pekat. Tak ada bintang walau sebutir sekali pun. Sekali-sekala guntur mengamuk bagaikan setan minta korban.”
(Shahnon Ahmad. 1995 :161)

Betapa susahnya kehidupan orang kampung yang akan kebasahan setiap kali hari hujan kerana atap rumah yang diperbuat daripada atap nipah. Betapa berharapnya Shahnon Ahmad akan pihak yang bertanggungjawab supaya memberi kemudahan atau pun hak yang sepatutnya diberikan kepada golongan bumiputera khususnya penduduk kampung yang miskin.

Dalam novel Rentung ( 1983 ) Shahnon memperlihatkan perhatiannya yang bersungguh-sungguh terhadap permasalahan hidup manusia dan masyarakat bangsanya. Beliau memperlihatkan perasaan simpati yang amat mendalam terhadap nasib golongan yang malang. Apa yang malang itu, seperti biasanya di negara kita ini, adalah golongan orang kampung yang terbatas keupayaannya dalam menghadapi perjuangan hidup. Keterbatasan keupayaan manusia ini diperlihatkan oleh Shahnon Ahmad dalam novelnya dengan amat mengharukan.

Karya-karya awal Shahnon menonjolkan keterbatasan keupayaan orang-orang kampung berhadapan dengan kekuatan dan kezaliman alam, termasuk pemusnah-pemusnah di luar kuasa manusia seperti bencana yang dibawa oleh banjir atau kemarau di samping kemusnahan dan ancaman yang dibawa oleh makhluk bukan manusia seperti tikus, ular, katak, burung, ketam serta binatang buas dan lain-lainnya. Juga ditonjolkannnya keterbatasan keupayaan manusia kampung menghadapi kekuatan daripada makhluk alam ghaib yang merosakkan seperti puaka, hantu dan sebagainya.

Novel Rentung apabila diteliti ceritanya amat sederhana sahaja; pokoknya ialah konflik antara dua orang gergasi kampung Banggul Derdap iaitu Semaun, anak Pak Kasa yang pada masa mudanya telah terkenal sebagai syaitan betul, sehingga selanjutnya dibenci dan disingkiri oleh orang kampungnya. Nama jahat itu telah beralih kepada anak laki-lakinya, dan sebagai reaksi terhadap benci orang kampung, maka dia dengan penuh perasaan dendam kesumat terhadap masyarakat desa menyebabkan dia tidak mahu turut serta dalam kerjasama sebagai dikehendaki oleh zaman baharu. Misalnya ketika kepala kampung iaitu Pak Senik, datang mengajak dia turut serta dalam rancangan kampung hendak menanam padi dua kali setahun. Kerajaan akan membantu kampung dengan memberikan baja, traktor dan air, tetapi syaratnya ialah semua orang kampung mestilah turut. Semaun menolak permintaan Pak Senik, katanya kerana dia tidak sanggup menjijak adat turun-temurun, tidak berani menyeksa tanah pusaka, tetapi alasannya yang sebenarnya, walaupun barangkali tidak sedar, ialah sikap orang sekampungnya yang selalu mengasingkannya. Penolakan Semaun sudah tentu sesuai dengan rencana Dogol, gergasi kampung yang kedua yang sudah lam mencari dalih akan menghapuskan keluarga Pak Kasa dari kampung mereka. Pada sangkaannya sekarang telah tiba masanya, tetapi ternyata Pak Senik masih mahu bersikap sabar, masih mahu mencari sepakat dengan cara muafakat supaya mereka berbaik semula. Dalam keadaan yang tegang ini terjadi kemelut kerana Pak Kasa yang sudah lama sakit meninggal dunia; tetapi antara seluruh masyarakat kampung hanya Pak Seniklah yang datang menolong keluarga yang dukacita itu. Dengan kelakuan ini dia memujuk hati Semaun yang sebenarnya bukan syaitan; dia ternyata seorang yang jujur dan setia, tetapi dia mahu mempertahankan tanah pusaka nenek moyangnya dan dia mahu membela adiknya yang sedang remaja. Dalam pada itu Dogol menghasut orang sekampung dengan mengatakan sapinya yang hilang, katanya dicuri dan disembelih oleh Semaun, dan dia mengajak orang kampung supaya mereka bersama-sama membakar rumah Semaun. Tetapi Pak Senik memihak kepada Semaun, dia menghalang orang kampung dan meminta bukti dahulu. Orang kampung pergi mencari sapi yang hilang itu, lalu ternyata sapi Dogol telah menjadi mangsa seekor harimau. Harimau yang merbahaya itu perlu dibunuh, Semaun sanggup membunuhnya dengan pertolongan orang lain. Tetapi ketika dia sedang berjaga-jaga di atas ran, Dogol sendiri telah keluar dalam malam yang gelap hendak membunuh harimau itu supaya memulihkan maruahnya yang telah merosot. Ketika dia menengok Semaun yang sedang tertunggu-tunggu dia tidak dapat tidak mahu membalas dendam, tetapi ketika membidiki musuhnya dia sendiri diterkam oleh harimau yang membunuhnya sebelum harimau tersebut ditembak mati oleh Semaun.

Jalan cerita yang sedernaha inilah yang berjaya menunjukan serba sedikit kekurangan atau kemiskinan yang tertonjol dalam kalangan masyarakat desa. Desa adalah umpama jiwa dan nyawa kepada Shahnon Ahmad. Kehidupan desa sangat dekat dengan diri Shahnon. Dengan demikian Shahnon telah berjaya menghasilkan dengan baik segala lukisan fikiran kehidupan masyarakat desa melalui karya-karyanya. Tidak terlihat adanya pemaksaan. Apa yang ditulis dalam latar belakang desa ini adalah segala permasalahan masyarakat desa yang perlu dibantu.
Dalam novel Ranjau Sepanjang Jalan pula, sekali lagi Shahnon dilihat mengetehkan isu-isu kemiskian penduduk kampungnya. Sebagai contoh pembawaan watak Jeha dan Lahuma serta keluarganya. Plot novel Ranjau Sepanjang Jalan sangat menarik dimana keadaan padi yang sedang menanti masak tiba-tiba diserang oleh ketam berjuta-juta. Ketam tersebut lantas memusnahkan padi sebendang dan Lahuma menderita ditusuk duri pada kakinya oleh duri nibung hingga menyebabkan kakinya menjadi busuk. Isterinya Jeha telah berkorban jiwa dan raganya untuk merawat penyakit Lahuma yang sangat tenat tersebut.

Sememangnya novel Ranjau Sepanjang Jalan sebuah novel yang sangat menarik kerana terdapat pelgai konfik yang berlaku dan juga peristiwa yang berlaku sangat menyayat hati para pembaca. Kesinambungan dan penerimaan daripada masyarakat yang sangat ghairah dengan novel Ranjau Sepanjang Jalan ini maka telah diterjemahkan novel ini kepada bahasa Inggeris oleh Adibah Amin dengan judul No Harvest A Thorn. Kita dapat melihat bahawa novel hasil karya Shahnon Ahmad ini memang karya yang berkualiti dan menarik apabila terjemahkan novel ini diangkat sebagai salah sebuah anatara 10 novel terbaik di Sydney, Australia pada 1980-an. Malahan juga novel Ranjau sepanjang Jalan ini juga pernah diterjemahkan kepada bahasa lain selain daripada bahasa Inggeris seperti Sweedish, Spanish, French, Rusia dan lain-lain.

Dalam novel Ranjau Sepanjang Jalan ini, Shahnon telah mengetengahkan permasalahan masyarakat tani yang dilema serangan ketam ke atas tanaman mereka. Contohnya watak Jeha yang serba kekurang dalam membesarkan anaknya sangat sedih semasa sawah padinya ditumbangkan oleh ketam-ketam. Begitu kasihannya penduduk Kampung Banggul Derdap pada ketika itu. Ketam yang menyerang padi penduduk Kampung Banggul Derdap bukannya sedikit. Sebagai contoh Jeha teringatkan telatah suaminya Lahuma yang pernah mengumpulkan ketam-ketam tersebut sehinggakan hampir penuh dua bakul padi penuh. Betapa banyaknya binatang yang dianggap sial oleh masyarakat tani pada ketika itu.

Shahnon juga mengambarkan bagaimana pentingnya padi kepada kehidupan penduduk Kampung Banggul Derdap walau pun hanya diceritakan melalui watak keluraga Jeha dan Lahuma sahaja. Tetapi hal tersebut sangat jelas menungkitkan amarah bahawa tanpa padi, masyarakat tani khususnya boleh kebuluran. Melalui ancaman ketam yang menyerang padi-padi yang baru ditanam, bila ketam datang Jeha dan Lahuma akan terpaksa mengutip ketam itu tidak mengira siang dan malam supaya hasil tanaman mereka akan menjadi. Jika dibiarkan ketam tersebut mematahkan batang padi maka hasil tanaman mereka akan musnah dan meraka tidak ada sumber untuk dimakan. Begitu seksa hidup menjadi penduduk desa menurut Shahnon Ahmad. Petikan dibawah mengambarkan betapa penyingnya padi kepada kehidupan keluarga Lahuma ;

“Padi mesti ditanam. Mesti dijaga.” “...Anak-anak kita perlu makan siang malam. Tidak ada nasi, anak-anak kita akan mati. Makan bergantung kepada sawah. Sakit segar bergantung kepada kepada sawah. Mati hidup bergantung kepada sawah. Sawah nadi segar kita sejak datuk nenek dahulu lagi.Dia mesti dipupuk dan dijaga. Biar siapa datang menyerang, kita wajib melawan. Biar datang seribu musuh, kita mesti lawan. Itulah hidup kita. Itulah hidup anak kita. Itulah satu-satunya hidup keturunan kita dari dahulu sehingga sekarang.”
(Shahnon Ahmad. 1995:185)

Sememangnya bagi penduduk kampung, tanpa padi mereka akan mati menurut Shahnon Ahmad. Sebenarnya pemikiran mereka masa itu masih miskin, namun jika kita melihat dewasa ini masyarakat yang rajin dan cekal begini boleh menjadi kaya kerana mereka melakukan sesuatu pekerjaan dengan bersungguh-sungguh untuk hidup. Shahnon Ahmad ingin memberitahu bahawa bahawa keperluan beras itu perlu ada untuk masyarakat desa supaya mereka tidak akan kebuluran. Malahan juga hanya melalui hasil pendapatan daripada menjual padi Jeha boleh mengupah orang untuk membaiki atap, membeli baju dan kain serta membiayai anak-anaknya terpaksa berhenti seketika daripada bersekolah akibat daripada masalah kewangan.

Dalam novel Ranjau Sepanjang Jalan , Shahnon telah memperlihatkan betapa terbatasannya keupayaan manusia kampung menghadapi binatang-binatang kecil yang buas, onak, duri, dan ranjau yang membunuh. Dan beliau memberi simpatinya dengan amat mendalam dengan ikhlas dan berkesan bahawa manusia harus terus berjuang untuk menghadapi bahaya keganasan dan kekejaman alam ini.

Tema kemiskinan petani di kawasan pendalaman yang sangat menonjol dalam novel Ranjau Sepanjang Jalan begitu bermanfaat untuk dihayati sesiapa sahaja tidak mengira lapisan umur. Melalui novel ini kita mampu merasai keperitan dan kesusahan hidup golongan miskin. Antara faktor-faktor kemiskinan petani di Kampung Banggul Derdap ialah kekurangan tanah, kekurangan modal, dan kekurangan tenaga. Tambahan juga kegiatan pertanian para petani di Kampung Banggul Derdap dihalang ataupun disekat oleh unsur-unsur bencana alam dan musuh-musuh padi.

Gejala-gejala fahaman kolot orang kampung sedikit sebanyak menyebabkan pembangunan lambat dikembangan ke kawasan pendalaman khususnya kampung-kampung yang terperuk jauh di kawasan hutan. Sikap para petani yang mudah menyerah semasa ditimpa kesususahan sangat ditekan oleh Shahnon Ahmad supaya golongan petani sedar akan bahan tulisannya akan bengkit dan merubah pendirian mereka yang kolot dan jumut. Kelemahan golongan wanita dan juga penindasan orang tengah telah menambahkan lagi kesusahan hidup para petani di Kampung Banggul Derdap. Walaupun latar tempat mengisahkan penindasan orang tengah hanya di Kapung Baggul Derdap, namun sebenarnya penindasan seperti itu terdapat dimana-mana sahaja khususnya di kawasan kampung. Begitu kritis, sensitif dan pintarnya pemikiran Shahnon Ahmad sehingga dapat mengambarkan kesusahan hidup seluruh golongan miskin di seluruh negeri di Malaysia.

Sebelum Shahnon Ahmad belum pernah ada pengarang yang menyentuh isu-isu kemiskian secara terperinci. Shahnon berjaya membawa pembaca merasa kesan kemiskianan hidup tersebut dan pembaca juga seperti pemerhati sahaja dan tidak terdaya melakukan apa-apa sepanjang menghayati novel Ranjau Sepanjang Jalan karya Shahnon Ahmad. Dalam novel tersebut juga kita merasai bagaimana kedaifan hidup golongan petani, walau apapun di sebalik kesusahan dan kemiskinan tersebut telah terserlah sebutir permata yang bernilai dan murni.
Kemiskianan dan keperluan rakyat juga diangkat Shahnon dalam novel Patriarch. Walaupun novel Patrich banyak berkisar kepada isu-isu politik, namun secara dasarnya watak pemimipin dalam novel tersebut iaitu Jasadiah berusaha untuk melangsaikan belenggu-belenggu kemiskinan yang dihadapi oleh penduduk kampung yang dibawah pimpinannya. Dimana watak Jasadiah yang merupakan seorang wakil rakyat telah bersumpah dan berjanji berhabis-habisan untuk memperjuangkan dan mengubah taraf hidup rakyat yang masih serba kekurangan. Jasadiah dan isterinya Hamidah bersetuju untuk berkorban demi untuk mencapai kehandak rakyat. Mereka sanggup memilih untuk hidup susah, apa yang penting bagi mereka adalah nasib rakyat terbela dan terjaga.`

Masalah rakyat adalah dianggap masalah pemimpin juga. Hal inilah yang dirasakan oleh Jasadiah yang digambarkan oleh Shahnon Ahmad dalam novel Patriach tersebut. Petikan berikut merupakan janji-janji jasadiah dalam perjuangannya untuk memajukan masyarakat miskin ; “ kita akan berjuang untuk rakayat. Kita akan berlapar untuk rakyat. Kita akan mati dan hidup untuk rakayat...”; “Kita berkorban untuk rakyat. Rakyat yang beribu. Rakyat yang berjuta. Berpuluh beribu juta itu sedang menanti pemberian kita.” Betapa belas kasihan hati seorang pemimpin terhadap masalah rakyat digambarkan dalam perwatakan Jasadiah semasa dia memberikan ucapan kepada rakyat yang dipimpinnya. Dia tidak menahan rasa terharunya kepada rakyat. Dia dan isterinya sama menangis kerana terlalu sedih dengan nasib golongan miskin yang akan diperjuangkannya.

Hutang Jasadiah terhadap rakyatnya melalui janji-janjinya sangat banyak. Setiap janji-janji yang telah terkata tersebut perlu dikotakannya. Hal ini, dialami sendiri oleh Jasadiah dalam igauannya seperti “ ...di sana itu akan berbaris berjuta rakayat yang bakal menghulur tangan dan mengemis benda daripananya.” Shahnon Ahmad mengetengahkan watak Jasadiah dan digelar rakyat sebagai Patriach kerana dia sangat berjiwa rakyat. Menurut Shahnon Ahmad dalam novel ini, sikap Jasadiah seharusnya dicontohi oleh pemimpin pada masa itun dan masa depan. Tanpa pemimpin yang benar-benar jujur dan hanya inginkan kepentingan diri tidak akan mampu mengubah kepritan dan masalah masyarakat desa yang dibelenggu oleh masalah kemiskinan. Kebangkitan Shahnon Ahmad dalam menghasilkan novel ini menunjukkan beliau juga sebenarnya salah seorang masyarakat yang berjiwa Patriach dan sememangnya layak dianugerahkan pinggat tertinggi dalam bidang sastera seperti Anugerah Sastera Negara.

Kehadiran Shahnon dalam bidang sastera memang banyak impaknya. Dengan pelbagai gaya, pendekatan dan persoalan, Shahnon Ahmad telah melukiskan warna kehidupan masyarakat terutamanya masyarakat desa yang tinggal jauh di ceruk kampung dengan segala kekurangan dan penderitaan , Semua itu sangat berbeza dengan corak kehidupan masyarakat di bandar besar yang penuh dengan segala kemewahan dan keseronokan.

Karya-karya yang Shahnon Ahmad hasilkan bukan sekadar hiburan dan ilmu untuk santapan masyarakat. Malah memberitahu golongan atasan bahawa kemiskian dan kesusahan hidup masyarakat desa yang tidak pernah diambil peduli oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab. Shahnon Ahmad adalah seorang yang bersikap revolusioner dalam mengangkat martabat masyarakat miskin di negara ini. Banyak ahli politik mengatakan beliau mengucar-kacirkan masyarakat, namun tanggapan tersebut adalah silap kerana Shahnon Ahmad memperjuangkan sesuatu yang murni dan tulus dalam dunia sasteranya.

Bagi Shahnon Ahmad amat perlu pengarang-pengarang lain bersikap revolusioner demi membangunkan sebuah negara yang maju dan adil. Revoluisoner menurut pandangan Shahnon Ahmad ialah perlunya bersuara keras dan bertindak keras untuk meruntuh dan menghancurkan sesuatu itu dan disertakan pula dengan daya cipta untuk membina sesuatu yang baru sebagai ganti yang lapuk, yang diruntuh dan dirubah. Pemikiran seorang intelek seperti Shahnon Ahmad kurang disukai oleh barisan kepimpinan negara kerana boleh mengugat kedudukan mereka melalui karya-karya kreatif Shahnon yang tajam serta memberitahu segala sesuatu yang pincang dalam masyarakat terutamanya golongan miskin.

Dalam novel beliau yang bertajuk Sampah pula, sekali lagi falsafah mengenai isu kemiskinan terungkai . Watak “Dia” dalam novel Sampah telah berusaha berjuang mengeluarkan dirinya daripada lingkungan pengemis. Pelbagai konflik yang berlaku dan dihadapi oleh watak utama iaitu “Dia” menjadikan novel Sampah sebuah kisah hidup yang panjang dan penuh dengan suka dan duka dalam arus gelora kehidupan.

Sumbangan Shahnon Ahmad yang sanagt ketara dan jelas dalam mengangkat isu-isu kemiskinan ialah dalam sebuah novel autobiografi hasil tulisan beliau sendiri yang bertajuk Detik-detik Diri di Daerah Daif (DDDD). Isi kandungan novel ini adalah berkisar kepada permasalahan manusia yang hidup di kawasan desa. Beliau berusaha mengangkat kepritan hidup seseorang individu yang mahu berjaya dan meloloskan diri dari kemiskinan untuk bersaingan dengan orang luar ataupun golongan masyarakat yang mempunyai taraf kehidupan yang mewah dan berharta. Nilai kasih Shahnon terhadap golongan yang miskin sangat tinggi. Hal ini mendorong beliau untuk mengahsilkan karya sebegini supaya masyarakat tahu, sedar dan ingat jika mengahadapi kesenangan kerana di dalam mereka mengalami kesenangan dan kenikmatan hidup, sebenarnya ada segelintir lagi yang malang tidak dapat menikmati kebahagiaan yang sedia ada.

Melalui DDDD, Shahnon Ahmad menceritakan tentang keadaan kampung Banggul Derdapseperti juga kampung-kampung tradisional yang lain pada masa itu, hidup dengan flora dan faunanya. Hidup masyarakat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang iaitu terpaksa bergelumang dengan selutdi bendang dan bermandikan keringat di bawah terik matahari. Dengan tulang empat kerat, mereka bergelut melawan serangan burung tiak dan bencana alam seperti banjir dan kemarau. Contoh kesusahan tersebut dapat dilihat melalui petikan dibawah;
Demikian apa yang saya teringat tentang Banggul Derdap...Tapi kalau hujan turun dengan lebatnya di sebelah hulu Sungai Ceper, air sungai deras melimpah membawa kotoran yang terlalu banyak sampah sarapnya. Air itu kerabat tebing, menjalar masuk bendang. Kalau musim padi sedang menguning, banyak pokok padi yang rebah, banyak buahnya yang rosak dan banyak tengelam begitu saja. Orang kampung cuba melawan banjir tetapi banjir lebih kuat.
(Shahnon Ahmad. 1991 : 5)
Dalam Srengenge , Shahnon telah memperlihatkan lagi simpatinya terhadap ketiadaan upaya manusia kampung menghadapi sebuah bukit yang berpuaka. Kuasa atau kekuatan alam ghaib seperti ini adalah salah satu kuasa atau tenaga yang amat besar dan gagah berdiri di hadapan manusia yang lemah dan kerana itu harus dihadapi dengan gigih dan bijaksana. Betapa lemah dan tidak berupayanya manusia kampung namun Shahnon memberikan simpatinya dan memberikan keyakinannya bahawa mereka harus berjuang terus.
Dalam novel ini, diperlihatkan satu sistem nilai dalam kalangan kehidupan manusia di kampung. Masing-masing mempunyai kemahuandan minat dalam membuat sesuatu dan sesuatu yang dikerjakan itu membawa nikmat yang tak ada tandingannya. Misalnya, watak Siddik berminat menepuk pelanduk di Srengenge . Perhatiakan petikan ini : “ Dia gemar melihat kaki pelanduk terkengkeng kena jerut tali ciding...Melihat pelanduk terbingkas ke udara terkengkeng terkoyak paha itu memberi sesuatu yang paling nikmat buat Siddik; sesuatu nikmat yang dia sendiri tak tahu hendak cerita” (hlmn 20).

Novel Srengenge ini sebenarnya tidak dapat dinikmati oleh orang yang tidak mempunyai nilai –nilai kekampungan. Hal ini kerana novel ini cuba mendedahkan satu aspek institusi kedesaan yang komplek yang berhubungan dengan kuasa ghaib yang meliputi cara hidup, kepercayaan, pantang larang atau tabbo, adat istiadat dan sebagainya.

Hidup orang kampung dalam novel Srengenge pada lahirnya dan pad a pandangan orang adalah taraf ekonomi mereka adalah susah dan miskin. Misalnya jika dilihat dari segi kekurangan pendapatan dan dibandingkan dengan kehidupan orang bandar. Akan tetapi, pada hakikatnya semua orang kampung bahagia hatinya, tenteram jiwanya, sikapnya yang kurang riak, dan sola pendapatan kewangan adalah kurang diambil berat oleh mereka. Apa yang pentimng adalah ketenangan dan ketenteraman jiwa mereka. Kisah kehidupan masyarakat desa ini sangat kompleks tetapi riang ria dalam menghadapi cabaran dan dugaan hidup setiap hari.

Seterusnya Shahnon melihat lebih jauh, bahawa manusia itu menghadapi cabaran dan penindasan di mana-mana. Bukan di kampung sahaja dan bukan dalam kalangan orang miskin sahaja, bahkan dalam kalangan orang kota dan orang yang termasuk dalam golongan tidak miskin. Namun sumbangan Shahnon dalam mengangkat isu-isu kemiskinan dalam novel adalah tiada tandingan di negara merdeka ini. Beliau kemudian menyorot pula kelemahan manusia berhadapan dengan manusia. Kezaliman dan penganiayaan manusia terhadap manusia juga sebenarnya boleh menyebabkan kemiskian hidup dan akal dalam masyarakat. Shahnon memperlihatkan sorotannya tentang manusia berhadapan dengan manusia ini dan memberikan simpatinya yang ikhlas kepada golongan yang lemah. Contohnya dapat kita baca dan hayati dalam novel-novel Shahnon Ahmad yang bertajuk Perdana, Menteri, Protes dan Patrich.

Sumbangan yang paling agung dan unggul Shahnon dalam bidang penulisan adalah kerana beliau seorang penulis yang begitu sensasi terhadap peristiwa-peristiwa penting yang berlaku di dalam dan di luar lingkungan masyarakat bangsanya. Beliau mempelopori sikap yang dinamakan Malay Power (Hamzah Hamdani dan Zeti Aktar Jaffar : 2007) apabila melihat betapa lemahnya orang Melayu apabila keadaan politik, ekonomi dan sosial menekan seperti peristiwa 13 Mei 1969. Sebab dan akibat ini adalah mendorongnya meningkat dari pemikiran membela orang yang miskin untuk berhadapan dengan kekejaman dan kekuatan alam kepada pemikiran membela orang atau bangsanya apabila terpaksa berhadapan dengan kekuatan manusia- manusia riak.

Shahnon Ahmad bukanlah seorang pemikir yang mendahului zamannya tetapi beliau tetap merupakan pelopor yang paling sensitif terhadap perubahan-perubahan penting yang melibatkan bangsanya. Apa yang paling mengamit atau menyentuh perasaannya adalah manusia itu tidak mampu merasaai nilai seperti mana yang seharusnya dirasai dan dinikmati oleh seoarang yang bergelar manusia. Persoalan inilah yang ingin ditonjolkan sebenar-benarnya oleh Shahnon Ahmad dalam beberapa novelnya.

Ketokohan Shahnon dalam mengangkat isu kemiskinan dengan berkesan dalam penulisan karya kreatif belum ada pengantinya sehingga ke saat ini. Betapa sukarnya untuk mencari penulis-penulis dalam kalangan generasi baru yang berjiwa kemiskinan atau memertabatkan nilai kemiskinan untuk disanjung di mata pena. Istilah mata pena yang lebih tajam daripada mata pedang memperlihatkan ketajaman isu kemiskinan dan kesusahan serta kesakitan yang dialami oleh masyarakat desa sedikit sebanyak terluah dan dimuntahkan dalam karya Shahnon Ahmad. Sumbagan Shahnon ini sebenarnya telah berjaya meringgankan beban yang membelenggu naluri dan jiwa masyarakat desa yang tidak mampu bersuara. Hanya mata pena Shahnon Ahmad yang mampu menjerit dan memanggil meminta pertolongan bagi mengubah nasib golongan hamba Tuhan yang kurang bernasib baik ini.

Ulasan Cerpen : KARTINA

Ulasan Cerpen : KARTINA karya Nur Syahida Amran
Utusan Borneo : 13 Jun 2010 ( Ahad )

Isu pelacuran bukanlah suatu isu baru di negara kita dan juga di negara-negara di rantau Asia yang lain. Watak Kartina dalam cerpen Kartina karya Nur Syahida Amran telah ditipu oleh seorang wanita yang bernama Sherry dan akhirnya menyebabkan Kartina tergadai segalanya demi untuk mendapatkan wang. Cerpen yang dihasilkan oleh Nur Syahida agal klise kerana pembaca tidak ada menemukan kelainan dan juga persoalan –persoalan yang baru selain nama watak dalam cerpen tersebut.

Apa yang mahu ditengahkan oleh pengarang hanyalah mesej atau pun pengajaran semata-mata supaya golongan gadis amnya akan lebih berhati-hati supaya tidak mudah terpengaruh dengan kebaikan, kata-kata manis serta perbuatan baik orang yang baru dikenali dewasa ini. Contohnya watak Sherry yang sangat baik dengan Kartina dengan membantu apa sahaja kesulitan yang Kartina alami sebenarnya ada udang disebalik mee. Segala kebaikan yang Sherry buat pada mulanya adalah untuk mengaburi mata Kartina tentang matlamat masa depannya.

Kita sedia maklum dewasa ini, bahawa isu yang dikemukan oleh pengarang telah berlaku banyak tempat. Hal ini disebabkan terdapat pihak yang busuk dan jahat hatinya. Mereka akan mempergunakan golongan yang lemah dan mengambil kesempatan pada gadis-gadis yang masih berfikiran dunggu. Demi mendapatkan wang, mereka sanggup melakukan apa sahaja misalnya dengan memaksa gadis seperti Kartina untuk dijadikan mangsa memuaskan nafsu-nafsu lelaki yang tergila-gila lurah wanita muda.

Kartina seharusnya tidak mudah mengikuti telunjuk Sherry kerana Kartina belum mengetahui pekerjaan sebenar yang telah ditawarkan kepadanya. Hal ini mengambarkan kesempitan pemikiran wanita yang baru datang ke bandar besar apabila dijanjikan dengan gaji yang lumayan. Perempuan amat mudah buta matanya apabila dijanjikan dengan wang yang berlipat ganda dan berjuta-juta. Mencari wang memang hal yang patut tetapi biarlah dengan cara yang diredhai dan bukan dengan hasil melacurkan orang.

Pengarang juga mempersoalkan sikap kaum Hawa itu sendiri yang tidak berperikemanusiaan. Misalnya Sherry yang menyedari kemiskinan latar belakang keluarga Kartina telah mengambil ruang dan peluang dan memanfaatkan masalah tersebut untuk menjayakan misi pelacuran yang dipegangnya. Latar tempat yang digunakan oleh pengarang iaitu Kota Kinabalu iaitu merupakan bandar utama yang terdapat di Sabah. Hal ini mengambarkan bahawa terdapatnya kes-kes penipuan yang melibatkan gadis kampung sehingga mereka terjerumus ke perangkap rumah pelacuran ini terjadi di Kota Kinabalu, Sabah.

Secara keseluruhannya, cerpen Kartina karya Nur Syahida terlalu biasa dan tiada yang luar biasa untuk tatapan pembaca. Walau bagaimanapun dari segi bahasa yang digunakan agak mudah difahami. Pengolahan jalan cerita juga agak lurus dan terus. Pengarang tidak mengajak pembaca untuk berfikir untuk mencari maksud isi tersirat disebabkan segala jawapan dan persoalan telah tersedia di mata pena pengarang.

Ulasan Cerpen : ADAM

Ulasan Cerpen : ADAM Karya Amir Hamzah
News Sabah Times : Ahad, 6 Jun 2010

Tidak siapa ada siapa yang mampu melawan suratan takdir iaitu kematian. Itulah persoalan utama yang ingin diketengahkan oleh pengarang cerpen pilihan pada 6 Jun 2010 dalam News Sabah Times yang bertajuk Adam karya Amir Hamzah. Orang sering berkata “malang tidak berbau” itulah ungkapan biasa yang sering kita dengar dari mulut ke mulut. Benar bahawa malang memang tidak pernah berbau, dan inilah saat yang mengecewakan watak “Aku” dalam cerpen Adam ini yang telah meninggal dunia pada saat watak “Aku” balik bercuti ke kampung halamanya.

Adam sebenarnya adalah sahabat baik “Aku” dalam cerpen tersebut. Pengarang menunjukan beliau seorang yang sangat menghargai nilai persahabatan. Dimana beliau sangat kesal kerana tidak mampu memberikan sesuatu yang terbaik untuk Adam semasa Adam masih hidup. Seribu kekesalan terkandung di dalam jiwa pengarang kerana baginya sahabat yang sebaik Adam adalah sukar untuk dicari ganti.

Pengarang digambarkan seorang yang berjiwa lembut kerana beliau dengan rasa sebak dan tidak dapat menahan air matanya daripada mengalir melihat sekujur tubuh mayat rakannya itu terbaring untuk diratapi oleh para sahabat dan juga ahli keluarganya.Pengarang akhirnya sedar di kemuncak cerita bahawa kematian adalah lumrah hidup. Beliau juga akur bahawa suatu hari nanti pengarang juga akan tersungkur dan menjadi sekujur tubuh yang bakal diratapi oleh golongan orang-orang yang tersayang yang masih bernyawa.

Dari sudut kekreatifan pengarang menghasilkan konflik dalam plot cerita adalah sangat tidak menarik. Penyampaian secara terus dan gaya bahasa yang kurang gramatis sebenarnya menampakan kelemahan pengarang. Permasalahan yang ditimbulkan oleh pengarang juga banyak yang tidak sampai dengan jelas. Misalnya “pemergian Adam telah mengubah diri Aku”. Apa yang berubah? Sebenarnya tidak diberitahu kepada pembaca.

Pengarang juga memberitahu Adam pernah ada impian. Tetapi impian tersebut tidak juga dinyatakan oleh pengarang dalam cerpen tersebut. Hal ini menyebabkan pembaca tertanya-tanya. Apa kejadahnya dan madahnya yang ingin pengarang sampaikan. Pengarang juga memberitahu Adam seorang yang tabah dan kuat. Contoh yang menunjukkan Adam seoarang yang tabah dan kuat juga kosong dalam cerpen tersebut. Satu persatu penulis telitikan dalam cerpen tersebut mencari dimana ketabahn dan kekuatan Adam. Namun tidak terjumpa dari pangkal cerita hingga ke suku kata terakhirnya.

Walau bagaimanapun tahniah kepada pengarang, kerana sudi mengisi ruangan sastera hujung minggu untuk dijadikan santapan masa rehat masyarakat kita. Tidak banyak persoalan yang mengambarkan pemikiran pengarang yang sebenar-benarnya dalam cerpen tersebut. Apa yang jelas melalui idea pengarang adalah dia seperti terkejar-kejar mahu menamatkan jalan cerita Adam tersebut.

Mesej-mesej yang nak disampaikan tidak kesampaian. Gaya bujukan untuk menarik perhatian pembaca untuk membaca karya juga sebenarnya kurang berkesan. Pemilihan tajuk sahaja seperti cerpen mengenai keagamaan kerana menggunakan nama Adam. Namun sebaliknya adalah cerpen biasa yang boleh menjadi hiburan kepada golongan kanak-kanak. Bahasa yang mudah digunakan pengarang memang bagus supaya pembaca khususnya golongan pelajar sekolah rendah dapat memahami dengan jelas apa yang nak disampaikan oleh pengarang. Secara keseluruhannya cerpen Adam sesuai untuk tatapan untuk semua lapisan masyarakat kerana semua kita akan sampai juga di destinasi yang sama seperti Adam suatu hari nanti iaitu di alam maut.

Ulasan Filem : PENSIL


Ulasan Filem : PENSIL Arahan M.Subash

Melalui sebatang pensil seorang pengarah filem iaitu M.Subash telah berjaya mengangkat satu isu yang membelenggu golongan orang kurang upaya ( OKU ) di negara Malaysia. Tambahan juga filem Pensil ini telah berjaya mendapat tempat apabila dinobatkan sebagai anugerah filem terbaik dalam Festival Filem Malaysia (FFM) pada tahun 2009. Apa yang lebih mendramatik filem Pensil ini ialah apabila orang yang memegang watak utama sebagai Badrul adalah merupakan pengarah filem ini sendiri iaitu M.Subash.

Segala pemikiran tulus pengarang jelas kita lihat sepanjang perjalanan plot filem Pensil tersebut. Hal ini memudahkan kita sebagai penilai atau pun pemerhati kerana M.Subash sendiri yang turun padang bagi membawa watak mengikut apa yang dia sendiri mahukan. Watak Badrul digambarkan seorang yang cacat iaitu tidak fasih bercakap, tangan yang kurang sempurna, jalan yang terhencut-hencut, lidah yang sering keluar serta badan yang tergetar-getar. Perwatakan Badrul memang betul-betul mengambarkan dia seorang yang sangat cacat serta hodoh tambahan pula dengan warna kulit yang gelap.

Badrul kurang disukai oleh orang-orang kampung kerana keadaannya yang kurang sempurna. M.Subash ingin mengambarkan betapa masyarakat sangat memandang hina dan menyisihkan golongan OKU ini. Hanya segelintir sahaja yang dapat menerima mereka dalam kehidupan. Misalnya digambarkan dalam watak Sofia yang membuli Badrul dengan merampas wang hasil upah Badrul menjaga kedai. Hanya nenek Badrul yang tidak pernah menganggap Badrul seperti orang lain. Neneknya sangat mengasihi Badrul dengan menasihatinya dan mendorongnya untuk tabah menghadapi dugaan hidup.

M.Subash telah berusaha untuk menterjemahkan naluri pilu OKU. Beliau menyelami sedalam-dalamnya hati mereka. Misalnya biarpun OKU tidak senormal insan lain namun golongan ini tetap berjiwa murni. OKU mampu menyara emaknya yang normal, dia taat kepada ajaran agamanya, percaya dengan agamanya, sangat menyayangi emaknya walaupun emaknya kurang menyayanginya iaitu sering menderanya.

Disebabkan keadaan Badrul yang kurang sempurna itu, terdapat individu yang mengambil kesempatan. Misalnya emak saudaranya sendiri yang menyuruh anaknya Sofia membuli dan meminta duit Badrul kerana emak saudaranya yang lahir dalam keadaan normal tersebut adalah seorang yang malas bekerja. M.Subash sebenranya menyindir banyak golongan yang berhati busuk dalam filem Pensil ini. Emaknya sendiri tidak menghargai kewujudan Badrul. Misalnya dia mendera dan tidak mempercayai kata-kata anaknya sendiri kerana kecacatan Badrul. Terdapat juga manusia fizikalnya normal tetapi hatinya tidak normal. M.Surash mengambarkan watak pembuat rumah yang mengahadapi tekanan jiwa sanggup melakukan perbuatan terkutuk dengan meliwat kanak-kanak . Hal ini berpunca daripda kematian adik perempuannya yang diperkosa oleh ayah tirinya sehingga akhirnya menyebabkan kematian.

Walaupun cacat Badrul rajin mencari duit. Misalnya mengambil upah dengan menjual kerepak. Dia juga seorang yang pandai membalas jasa orang tua yang menjaga. Badrul tidak pernah terfikir untuk meninggalkan ibunya atau melawan cakap ibunya. Hal ini ketara M.Subash mah penonton berfikir OKU mampu melakukan tingkah laku kehidupan yanng terpuji misalnya rajin bersembahyang. Bagaimana pula golongan yang normal adalah mereka tetap menunaikan tanggungjawab kepada agama masing-masing.

Badrul tidak pernah menyesal dilahirkan sebagai insan yang cacat. Malah dia tetap bersyukur kerana apa yang berlaku bukan kehendak dia. Dia cacat disebabkan mengalami demam panas yang teruk samasa usianya masih bayi. M.Subash membawa kita berfikir dan merenung sedalamnya apa yang kita miliki dan jangan mudah merunggut. Jangan hidup asyik suka meminta-minta dan mengambil kesempatan. Bersyukur dengan apa yang ada. Hidup kena berjasa dan mesti melakukan perkara yang mampu kita lakukan. Saling memaafkan antara satu sama lain, jangan ada dendam dalam hati kerana Tuhan tidak pernah menyuruh kita melakukan perkara-perkara yang terlarang. Amalkanlah gaya hidup yang penuh dengan kebaikan dan kejujuran kerana pintu syurga sentiasa terbuka bagi golongan yang rela bertaubat dan sedia balik ke pangkal jalan.

Terlalu banyak nilai baik dan jahat yang terhimpun dalam filem Pensil arahan M.Subash ini. Misalnya OKU pandai juga mengahargai jasa emaknya dengan menghadiahkan emaknya baju. Bagaimana pula bagi kita yang normal, pernahkah kita memberi hadiah kepada emak kita? M.Subash begitu berfikiran serius dalam mengangkat filem yang bertemakan kekeluargaan ini. Walaupun cacat Badrul mempunyai bakat seni yang sangat menonjol. Misalnya dia sangat pandai melukis potret dengan hanya menggunakan sebatang pensil dan kertas lukisan. Setiap apa yang berlaku pada diri kita sebenarnya ada hikmah disebaliknya. Tuhan maha adil dan mengasihi terutama kepada golongan yang susah dan miskin kerana golongan ini hubungan bersama dengan Tuhan adalah lebih dekat dan benar.

Ulasan Cerpen : SEPERTI RUMPUT DI DATARAN

Ulasan Cerpen : SEPERTI RUMPUT DI DATARAN Karya Lina James Kunjak
Harian Ekspress : Ahad, 30 Mei 2010

Mengapa Perlu Menjadi Lalang Semasa Hidup?

Cerpen Seperti Rumput di Dataran ( SRDD ) karya Lina James Kunjak memang menarik kerana merungkaikan persoalan mengenai kasih sayang dalam sebuah keluarga. Pengarang cerpen SRDD ini mempunyai pemikiran yang kristis dalam menghasilkan karya aslinya. Dalam cerpen SRDD ini, dilihat pengarang seorang yang sangat menyanyangi dan mengasihi kedua-dua orang tuanya terutamanya ibu dan bapanya.

Pengarang merungkaikan persoalan bagaimana dilema yang terpaksa dialami oleh seorang anak setelah pemergian ibunya. Walaupun masih mempunyai bapa, pengarang merasakan kasih sayang tersebut kurang sempurna dan lengkap. Hal ini digambarkan pengarang melalui watak Liayana dalam cerpen SRDD yang kehausan kasih sayang seorang permpuan yang bergelar ibu. Pengarang juga seorang yang sangat menghargai kewujudan dua insan yang bergelar ibu dan bapa. Hal ini dibuktikan dengan lukisan yang dibuat oleh watak Liayana dalam cerpen SRDD tersebut yang dihadiahkannya kepada bapanya.

Pengarang juga dilihat seorang yang meghargai ibunya dengan menggunakan watak Liayana menggambarkan beliau telah menyimpan wasiat atau pun nasihat yang telah diberikan oleh ibunya dalam bentuk sajak. Sajak tersebut telah diperdengarkan dan dipuisikan kepada ayahnya yang sedang murung meratapi pemergian ibunya yang tersayang. Pemikiran pengarang juga memperlihatkan dirinya seorang yang tabah dalam menghadapi dugaan hidup. Misalnya digambarkan melalui watak Liayana yang terpaksa berhadapan dengan kerenah bapanya yang tidak pandai lagi tersebut akibat terlalu tertekan dengan kematian isterinya mendiang Maria Magdelina.

Dalam cerpen SRDD juga, pengarang merakamkan bahawa beliau seorang yang berfikiran seperti rumput. Hal ini dibuktikan dengan kata-kata beliau dalam watak Liayana yang digunakan dalam cerpen SRDD iaitu rumput boleh memberikan kita satu pedoman hidup yang baik, penuh ketenteraman dan penuh kesabaran. Pengarang sangat menghargai alam semuljadi ciptaan Tuhan. Nilai-nilai murni yang ada dalam pemikiran pengarang sangat menonjol dan tertonjol dalam cerpen tersebut. Rumput tersebut sangat besar dan ternilai hiperbonya dalam jiwa pengarang muda ini.

Cerpen SRDD karya Lina James Kunyak mempunyai keunikan yang tersendiri kerana mempunyai nilai dalaman yang kuat. Hal ini kerana pengarang banyak menggunakan kata nama “Aku” dalam menceritakan liku-liku hidup yang terpaksa dilalui oleh watak utama dalam cerpen SRDD iaitu gadis berusia 21 tahun yang bernama Liayana. Kemiskinan kasih sayang yang dihadapi oleh Liayana sangat ketara dan begitu ditangis serta ditagih oleh pengarang dalam cerpen SRDD ini. Segala hutang kemiskinan kasih sayang tersebut hanya mampu dilangsaikan oleh seorang ayah yang bergelar “Papa” dalam cerpen SRDD. Liayana begitu memerlukan kasih sayang daripada Papanya setelah ibu kesayangannya pergi dalam usia yang begitu muda. Tambahan juga dengan kehilangan seri diwajah Papanya telah memudaratkan kedukaan dalam suasana rumah Liayana.

Kasih sayang merupakan harta yang tiada ternilai dan umpama emas yang sukar digali. Malahan juga seperti sumber yang tidak boleh diperbaharui setelah perak yang paling berguna lebur dan hancur dan hilang ditelan waktu. Pengarang yang tulus akan menghasilkan sesuatu karya yang berkisar kepada hati dan perasaan. Apa yang terpendam di dalam hati umpama nafsu yang perlu diluahkan. Hati yang baik akan bercakap benda yang baik. Hati yang kotor akan meluahkan buah fikiran yang kotor. Hati yang geli akan menghasilkan lawak yang jenaka. Begitu juga hati yang sedih akan mengambarkan ketandusan kasih sayang yang abadi.

Ulasan Filem : GADOH Arahan Brenda Danker dan Namron




Ideologi 1 Malaysia yang diura-urakan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak , sejak beliau mengambil tampuk kepimpinan sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke -5 sangat releven dan diterima positif oleh segenap lapisan masyarakat pelbagai kaum di Malaysia. Hal ini menunjukan keunggulan kita sebagai negara bangsa yang harus disegani dan digeruni pada zaman ini kerana kita boleh bersatu. Pepatah Melayu mengatakan “bersatu kita teguh bercerai kita roboh”, peribahasa ini yang kita pegang dajn menyebabkan kita kuat, namun seandainya kita berpecah belah dan bergaduh dalam satu bumnbung rumah yang sama maka bercerai-berailah anak-anak serta masyarakat pelbagai kaum di negara ini.

Begitulah senario yang terjadi di Malaysia sebenarnya, sememangnya manis di muka tetapi di dalam hati sebenarnya semua orang seharunya tahu pahitnya hempedu itu. Segala persoalan ini sebenarnya sedikit sebanyak didedahkan di dalam filem Gadoh arahan Brenda Danker dan Namron. Kedua-dua orang pengiat seni nyang amat peka akan perlunya kesdaran antara dua kaum di Malaysia yang bagaikan anjing dengan kucing dari dahulu hingga sekarang iaitu bangsa Melayu dan bangsa Cina. Mengapa hal ini boleh berlaku, jawapnya adalah sikap kedua-dua bangsa yang sangat sombong dan dengki antara satu sama lain.

Dalam filem tersebut bangsa Melayu memburuk-buruk dan menghina orang Cina. Contohnya orang Melayu membenci orang Cina kerana orang Cina makan babi iaitu daging yang haram bagi orang Muslim. Malahan juga kerana kemewahan hidup orang cina. Apa yang orang Cina dapat sebenarnya kerana usaha dan titik darah dan kerja keras tulang 4 kerat mereka. Orang Cina pula hanya untuk mempertahan diri kerane mereka memang ditindas kerana benar mereka bukan masyarakat asal di tanah Melayu. Mereka sebenarnya tinggal di negara ini kerana sudah diberi status warga negara. Kedua-dua bangsa ini sebenarnya harus sedar akan hakikatnya sudah hidup sebumbung mengapa tidak mereka bersatu. Itulah yang teka-teka yang Encik Azman katakan tentang istilah tempat tinggal yang sering disalah tafsirkan dan mempunyai pelbagai makna oleh pelbagai pihak.

Sentiviti kaum yang masih menebal dalam minda masyarakat dirungkaikan dalam filem ini, malahan juga orang Melayu sendiri sebenarnya tidak mahu menolong bangsa sendiri. Contohnya generasi muda Melayu yang hilang akhlak semasa melihat bangsa sendiri yang buta mahu melintas jalan pun tidak mahu membantu. Tetapi orang yang membantu ialah orang Cina iaitu perempuan Cina yang mempunyai nilai kasihan terhadeap orang yang susah.

Filem ini sebenarnya telah berjaya mencari sesuatu kelaian dari filem yang biasa kita lihat. Apa yang terpendam di dalam jiwa orang Melayu dan orang Cina sedikit sebanyak dimuntahkan dalam filem Gadoh ini. Watak Heng menunjukan sikap anak-anak Cina yang sebenarnya baik, dia rajin membantu ibu bapanya berniaga lepas habis waktu persekolahan. Hal ini yang tidak ada pada anak-anak Melayu. Sebaliknya anak-anak Melayu balik ke rumah selepas sekolah mendengar ibu bapa bergaduh dan mengumpat bangsa bangsa Cina dan berfikir untuk mengekalkan kekuasaan mereka daripada dirampas orang Cina. Anak-anak Melayu juga diajar supaya membenci orang Cina.

Dalam filem ini juga kita dapat ,melihat bahawa dari warga pendidik sendiri kurangnya kesedaran, merendah-rendah dan tidak pernah menghargai bidang seni khususnya teater. Contohnya semasa cikgu Ann mencadangkan supaya mewujudkan kelab teater di sekolah supaya dapat mengubah pemikiran dan membentuk kerjasama para pelajar yang bermasalah di sekolah. Cadangan cikgu Ann tersebut telah dibantah oleh guru-guru lain. Malahan juga semasa Encik Azman datang ke sekolah dengan pakaian yang tidak formal, guru-guru memandang rendah akan kebolehnya dalam mengendalikan pelajar yang bermasalah. Cikgu di sekolah tersebut menganggap kewujudan kelab teater bukannya membentuk akhlak tetapi mengalakkan maksiat disekolah tersebut. Persolanannya, pengarah filem ini mengetengahkan bagaimana orang yang berpelajaran sebenarnya sangat sombong bila mengeluarkan kata-kata dan sering menganggap seni persembahan tiada nilai yang baik.

Ketamakan orang Cina juga diketengahkan oleh pengarah filem Gadoh. Misalnya watak kumpulan Cina yang sanggup meragut demi mendapatkan wang. Mulut orang Melayu juga sebenaranya sangat kotor , bercakap sesuatu yang orang Cina tidak suka. Usaha orang Melayu tidak pernah melebihi orang Cina dan mereka asyik mengharap kesenangan datang dengan cara yang mudah. Sikap kedua-dua bangsa ini menyebakan bangsa lain menjadi mangsa. Contohnya watak Raj Kumar yang mewakili orang India yang sering menjadi mangsa permusuhan orang Cina dan orang Melayu.

Kesimpulannya melalui filem tersebut, kita sedar dendam lama akibat peristiwa 13 Mei 1969 tidak pernah hancur dalam minda orang Cina dan orang Melayu. Walaupun sudah mempunyai agama tetapi masih saling membenci dan mengapi-apikan bangsa lain supaya membenci sesutau kaum yang dianggap bersalah. Sikap yang tidak betul dan kurangnya keikhlasan begini harus hilang dan dikikis di negara yang berdaulat seperti Malaysia. Filem yang bersifat realistik begini juga harus dipertontonkan kepada masyarakat khususnya meraka yang mengaku diri sebagai orang Malaysia.

Ulasan Cerpen : SEGALANYA BERUBAH

Ulasan Cerpen : SEGALANYA BERUBAH karya Zairul Azurin Mohd. Zain
Utusan Borneo : 23 Mei 2010

Cerpen hasil nukilan Zairul Azurin Mohd. Zain yang bertajuk “Segalanya Berubah “ sememangnya boleh dikatakan menarik. Cara beliau menarik perhatian pembaca adalah dengan memulakan cerita denga ketegangan. Hal ini akan menyebabkan pembaca tertarik untuk mengikuti perkembangan jalan cerita cerpen tersebut. Sebagai contoh petikan cerpen beliau “ Tokku, mama, Che Nah, Che Yah, Che La, Che Zah, Kak Long, Kak Nunis, Kak Jue, dan Che Tik bagaikan nak berperang dengan periuk belanga di dapur itu.” Ironinya daripada perbuatan tersebut sebenarnya ialah Pengarang mahu menunjukkan kerjasama yang erat dalam kalangan ahli keluarga Zairul untuk membuat persiapan menyambut Hari Raya Aidilfitri.

Dari segi pemilihann tajuk cerpen sebenarnya Pengarang belum mampu mencari tajuk yang betul-betul menarik. Tajuk yang diberikan oleh Pengarang nampak biasa sahaja dan kurang menyerlah untuk para pemca surat khabar melekat mata mereka untuk menghayati karya beliau. Dari segi pengisian cerpen pula menunjukan pengarang masih berjiwa budak-budak kerana dia masih berminat untuk mengaitkan permainan mercun yang biasa dimainkan oleh anak-anak orang muslim semasa menjelangnya Hari Raya Aidilfitri.

Apa yang menarik perhatian saya untuk mengikuti perkembangan jalan cerita cerpen ini ialah apabila pengarang menyelitkan elemen bibit percintaan. Dimana waktu Zairul yang meminati Alya dan juga dialog-dialog yang mereka berdua katakan. Walaupun sedikit sebenarnya ini boleh menyebabkan pembaca tidak berasa bosan. Pemikiran pengarang juga sebenarnya masih lagi kelihatan sempit kerana dalam menghasilkan cerpen yang berkaitan dengan hari raya masalah yang biasa kita dengar ialah seperti mereka cedera akibat bermain mercun, anak-anak muda yang lumba haram, pembuangan bayi dan banyak lagi. Hal-hal seperti ini harus dimasukan dalam cerpen seperti ini supaya mempunyai mesej dan pengajaran yang berguna kepada pembaca. Hal-hal yang tidak baik seperti ini, tidak harus dilakukan untuk perayaan yang sangat bermakna untuk golongan muslim dan muslimat.

Pengarang sebenarnya ingin menceritakan tentang watak Tokku iaitu nenek kepada Zairul dalam cerpen tersebut. Namun watak Tokku tidak begitu menonjol dalam perkembangan cerpen. Watak Tokku hanya muncul kembali di akhir cerita untuk menunjukan judul cerita Segalanya Berubah tidak lari daripada jalan cerita yang sebenar. Walau bagaimanapun, pengarang mempunyai idea yang bagus kerana menunjukkan beliau sangat mengasihi orang tua. Hal ini dibuktikan apabila beliau nampaknya sedih melalui hasil tulisannya di akhir cerpen tersebut semasa mengenangkan watak orang tua iaitu Tokku yang telah meninggal dan tidak lagi berpeluang merayakan Hari Raya Aidilfitri yang penuh gurau senda dan tawa .

Melalui pengamatan yang mendalam isi kandungan cerpen, ternyata Pengarang mempunyai bakat yang baik dalam menghasilkan karya kretif seperti cerpen. Beliau mempunyai sedikit idea tetapi mampu untuk dikembangkan supaya cerpen kelihatan lebih menarik dan kreatif. Penagarang dilihat seorang yang menyintai agama dan juga menyukai perayaan. Hal ini kita lihat beliau sangat sedih apabila Hari Raya Aidilfitri yang biasanya meriah semasa hayat Tokku masih belum meninggal. Namun pada peleraian cerpen, Pengarang dilihat sedih sebab saudara-maranya tidak lagi kunjung- mengunjungi antara satu sama lain semasa kemunculan Hari Raya Aldilfitri.

Secara kesimpulannya, cerpen hasil karya Zairul Azurin agak mengairahkan pemabaca namun masih kekurangan nilai-nilai sastera yang puitis dan dinamis untuk disajikan kepada pembaca hujung minggu yang tengah mencari ketenangan jiwa. Zairul Azurin dilihat seorang yang tidak sabar untuk menyambut ketibaan Hari Raya Aidilfitri .

Ulasan Cerpen : JEJAK HARAPAN

ULASAN CERPEN : JEJAK HARAPAN karya Nurfarhan Hamzah


Cerpen hasil mata pena Nurfarhan Hamzah yang bertajuk “Jejak Harapan” keluaran Daily Express 16 Mei 2010 membuatkan saya terpegun menghayatinya. Nurfarhan mempunyai bakat yang sungguh luar biasa dan sangat menarik minat saya untuk mengulasnya. Beliau sangat kraetif dan kritis dalam menghasilkan karya kreatif khususnya cerpen. Usia beliau kini ialah baru 17 tahun dan sudah semestinya sibuk untuk mempersiapkan diri bagi menghadapi peperiksaan SPM iaitu hujung tahun ini.

Namun hal ini tidak menghalang minat beliau untuk menghasilkan karya untuk tatapan para pembaca khususnya yang berada di negeri Sabah. Dalam cerpen tersebut Nurfarhan mengetengahkan tema mengenai pendidikan. Konflik yang berlaku dalam cerpen tersebut yang cuba disampaikan oleh Nurfarhan ialah mengenai watak utamanya iaitu Melati yang menghadapi masalah kewangan untuk melanjutkan pelajarannya ke menara gading. Ibu bapa Melati mempunyai masalah kewangan sebagai wang pendahuluan untuk membayar yuran pendaftaran pertama Melati untuk mendaftar di Universiti. Melati sebenarnya telah mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM dan hal ini disedari oleh bapa saudaranya iaitu Prof. Dr. Mohamad Ariff iaitu saudara kandung ibu Melati dan juga merupakan seoarang pensayarah fakulti undang-undang di Universiti Teknologi Mara (UITM), Shah Alam. Akhirnya dengan bantuan Prof Dr. Mohamad Ariff, Melati berjaya mencapai impian yang diimpikannya iaitu diterima belajar di UITM, Shah Alam dalam jurusan Pengurusan Hotel dan Perlancongan.

Pengarang juga berjaya mengajak pembaca menghayati cerpen yang dibuatnya dengan olahan bahasa dan gaya bahasa yang menarik dalam tulisannya. Beberapa gaya bahasa yang dikenal pasti telah digunakan oleh Nurfarhan dalam cerpen “Jejak Harapan” ini ialah “jendela kaca, benang harapan, dan istilah-istilah tempatan yang menarik untuk diselitkan dalam cerpen beliau. Hanya perkataan-perkataan yang dimasukan seperti “ongkos (merujuk kepada kos perbelanjaan), terkesima, sorry (perkataan minta maaf dalam bahasa Inggeris ), rileklah (bertenang) dan lain-lain lagi.

Kesinambungan plot cerita yang diolah oleh Nurfarhan menyebabkan pembaca tidak berasa bosan untuk mengikuti perkembangan cerita yang dia ceritakan sehingga sampai ke kemuncaknya. Dari segi pengolahan cerita yang bertemakan pendidikan tadi, pengarang tidak pernah lari daripada tema atau pun idea awal yang diberikanya. Bermula dari konfilk Melati, konfilik ibu bapa Melati dan juga konflik kawan baik Melati sendiri iaitu Safian juga berkisar mengenai pendidikan.

Bermula dengan pemilihan judul cerpen tersebut iaitu “Jejak Harapan” sendiri telah menyebabkan kita tertarik untuk mengetahui isi kandungan cerpen. Akan timbul perbagai persoalan dalam minda dan sanubari kita bila kita melihat tajuk cerpen ini. Kita ingin mengetahui apa yang meneyebabkan perkataan “jejak” itu wujud dalam cerpen ini dan juga mnegenai apa yang menjadi “harapan” watak dalam cerpen tersebut.

Daya pemikiran kreatif Nurfarhan terserlah ialah apabila beliau berjaya mengunakan satu latar tempat sahaja dalam menerangkan isi kandungan cerpennya. Cerpen Nurfarhan juga boleh digolongkan dalam jenis cerita berbingkai dimana di dalam cerita tersebut terkandungnya satu lagi cerita yang bersambung. Hal ini biasa dilakukan oleh pengarang-pengarang yang sudah lama menjadi penulis tetapi amat jarang dilakukan oleh penulis-penulis baru.

Bakat Nurfarhan terserlah sebenarnya sedikit sebanyak dipengaruhi oleh kedua ibu bapanya iaitu R.Hamzah dan Rubiah Dullah yang juga merupakan bekas penulis yang aktif di Sabah. Mungkin pengalaman dan pengetahuan yang terlalu banyak dicurahkan oleh kedua orang mahaguru dan juga ibu bapanya itu bakal membentuk Nurfarhan menjadi penulis yang baik menonjol suatu hari nanti. Bakat Nurfarhan juga harus dipertajamkan lagi terutamanya dari aspek tatabahasa kerana dalam cerpennya tersebut masih banyak yang perlu diperhalusi dan dimurnikan lagi bahasanya.